Design Thinking in Kolonia Artystow

Event V2

Data: 07/01/2022 Godzina: 18-20:30
Warsztat: Design Thinking - Crash Course

Czym jest Design Thinking:
Design Thinking to zbiór praktyk, które pozwalają na projektowanie usług i produktów,
zaczynając od zdefiniowania potrzeb i problemów użytkowników.

Jaką usługę będziemy projektować na tych warsztatach?:
Kolonia Artystów przechodzi teraz kryzys ze względu na wzrost opłat.
Na spotkaniu zastanowimy się co zrobić, by to miejsce mogło utrzymać się w tych trudnych czasach.
Skupimy się na naszych potrzebach i zaproponujemy rozwiązania, które pozwolą je wypełnić.

Dla kogo jest przeznaczony ten warsztat:

  • Osób, które znają Kolonię i osoby, które nigdy w niej nie byli
  • Osób, które chcą się zainspirować jak zaprojektować produkt, usługę
  • Osób, które chcą po prostu pomóc Koloni utrzymać się w trudnych czasach

Czego nauczysz się podczas tego warsztatu?:

  • Prowadzenia wywiadów z użytkownikami
  • Poszukiwania przyczyn problemów
  • Generowania rozwiązań

Agenda:

  1. 👯 Podział na grupy [10min]
  2. 🧑 Wywiady w grupach [40min]
  3. 🔎 Definicja problemu na podstawie wywiadów [20min]
  4. 💤 Przerwa [10 min] - Możliwość wcześniejszego wyjścia
  5. ❓ 5 Whys - Poszukiwanie przyczyn [20min]
  6. 🧠 Brainwriting - Poszukiwanie rozwiązań problemów [30min]
  7. 🎁 Zaprezentowanie rezultatów pracy [20min]

Linki:

O prowadzącym:
Piotr Suwała prowadzi meetup DDD-GDA w Gdańsku.
Korzysta z technik Liberating Structures, by wydobyć prawdziwy potencjał uczestników spotkań.
Wierzy, że najlepsze rozwiązania wynikają z prawdziwego zrozumienia osób, dla których tworzymy rozwiązania.

Event

Data: 07/01/2022 Godzina: 15-20
Warsztat: Design Thinking - Rekonstrukcja Koloni Artystów
Prowadzący: Piotr Suwała
Motywy: Empatia/Przyczyny/Rozwiązania
Techniki: Root Cause Analysis/Design Thinking/Brainstorming/Liberating Structures

Warsztat ma na celu nauczyć was twórczego rozwiązywania problemów organizacji.
Tym razem na warsztat weźmiemy Kolonie Artystów i spróbujemy uchronić ją przed upadłością.
Proces Design Thinking składa się z 3 kroków.
Empatyzowania - odkrycia różnych grup docelowych kolonii i zrozumienia ich potrzeb
Szukania Przyczyn - odkrycia co naprawdę powoduje, że kolonia boryka się teraz z problemami przez pryzmat niezaspokojonych potrzeb.
Proponowania Rozwiązań - zaprezentowania kilku rozwiązań, które mogą uratować nasze miejsce.
Wybrane pomysły zostaną przetestowane na żywym organiźmie.

O prowadzącym:
Piotr Suwała prowadzi meetup DDD-GDA w Gdańsku.
Korzysta z technik Liberating Structures, by wydobyć prawdziwy potencjał uczestników spotkań.
Wierzy, że najlepsze rozwiązania wynikają z prawdziwego zrozumienia osób, ku którym tworzymy.

Plan Spotkania

  1. Przedstawienie idei spotkania <15m>
    1. Przedstawienie celu
      1. Wymyślenie pomysłów, które potencjalnie mogą uratować kolonie artystów
      2. Zebranie potrzeb różnych osób, które pozwolą nam stworzyć grupy docelowe
    2. Przedstawienie agendy
  2. Wywiad z właścicielem kolonii artystów <15m>
    1. Pytania od prowadzącego
      1. Jaki ogólny problem chcemy rozwiązać na dzisiejszych warsztatach
      2. Jakie przychody przychody kolonia artystów
      3. Jakie koszty generuje kolonia artystów
      4. Co się zmieniło, że kolonia się już nie utrzymuje?
    2. Pytania od publiczności
  3. Impromptu Networking (Liberating Structures) <15m>
  4. Dobranie się w 6 osobowe grupy
  5. Kolonia jako kawiarnia - szukanie potrzeb i grup docelowych <6 * 10m = 60m>
    1. Generowanie potrzeb
      1. Każda osoba musi po koleji odpowiedzieć na pytania
        1. Kim jesteś i czym się zajmujesz?
        2. Dlaczego odwiedza kawiarnie?
        3. Czego oczekuje od kawiarni?
        4. Czego mu brakuje w koloni artystów?
      2. Każda osoba zapisuje rzeczy na kartkach samoprzylepnych i przyczepia do swojej kartki A3
  6. Przerwa <15m>
  7. Redukcja do person <15m>
    1. Jeżeli znajdziemy podobne potrzeby, oczekiwania,i niezaspokojone wymagania u kilku osób; to próbujemy je zredukować do jednej osoby
    2. Persona powinna zawierać: imię wymyślonej osoby, jednolinijkowy opis i podpięte odpowiedzi do pytań.
  8. Szukanie przyczyn <45m>
    1. Fishbone analysis
      1. Zaczynamy od problemu "kolonia artystów nie może się utrzymać"
      2. Każda osoba może doczepiać swoje własne dlaczego głośno je wypowiadając
      3. Każda z osób może przyczepić personę z którą się utożsamia do ważnej karteczki z przyczyną
  9. Wybór przyczyny do zaadresowania <15m>
    1. Grupa prowadzi dyskusje, która ma wyłonić jedną z przyczyn, którą trzeba zaadresować
    2. W przypadku niezgody należy przprowadzić głosowanie kropkami, gdzie każda osoba może 3 kropki umieścić na różnych kartkach
  10. Przygotowanie rozwiązań <30m>
    1. Brainwriting - 2 rundy
    2. Dyskusja nad rozwiązaniami
    3. Wybór najlepszego
    4. Ewentualnie głosowanie poprzez kropkowanie (3 kropki na osobe)
  11. Przygotowanie krótkiego podsumowania <15m>
    1. Przedstawienie jakie osoby wchodziły w skład grupy
    2. Przedstawienie jakie ważne przyczyny, które podminowują kolonie artystów znaleziono
    3. Przedstawienie jaką przyczyną chcieliśmy się zająć
    4. Przedstawienie potencjalnego rozwiązania, bądź motywu do dalszej eksploracji
  12. Przerwa <15min>
  13. Przedstawienie podsumowania <6 * 5min = 30min>

Old Agenda

  1. Empathizing
    1. Interview with owner of Kolonia Artystów
    2. Get to know each other
    3. Get into groups
    4. Cross interviews in groups
  2. Problem Scope
    1. Start with one problem
    2. Root Cause Analysis
    3. Vote for the easiest and most impactful problem
  3. Solution Scope
    1. Brainstorming on solution
    2. Discussion of ideas in groups
    3. Pick one idea
  4. Prototyping
    1. Write down the plan for idea
    2. Present the plan
  5. Wrap up
    1. Owner Summary
    2. Quick Retrospective
    3. Afterparty

Explanation

Ad 1.1 Interview with an owner

It is very important to do this part right.
You need to be exhaustive and to find as many important details as possible.
It will be a base to forming problems and knowing what to empathise about.

Ad 1.2 Get to know each other

We will use Impromptu Networking.

Ad 1.4 Cross interviews in groups

People may not have visited Kolonia before this meeting.
Ask: What are things that you are looking for in art cafes.
Then you may follow: what needs is Kolonia fulfilling for you and what is it lacking for you

Each person should be ask by a group and it should take 10-15 minutes per person.
Treat it as an interview, you want to understand better others and finally yourself.
One person should be designated to write highlights of other thoughts on sticky notes.

Ad 2.2 Root Cause Analysis

Fishbone analysis is just asking "why" enough times for the problem.
There may be many answers for one "why" therefore it starts to form tree or fishbone structure.
It is important to get as deep as possible to find the real cause for a main problem.
You often may find yourself exploring psychological and sociological problems when going deep into analysis.

Ad 2.3 Vote for the easiest and most impactful problem

Using dot voting on sticky notes.

Ad 3.1 Brainstorming on solution

Brainstorming using Brain writing

Ad 4.1 Write down the plan for idea

The plan should contain:

  • General steps which should be done to implement solution
  • People who could help with the plan

Old table

StepWhatWhyHow
1Empathizing---
1.1Interview with owner of Kolonia Artystów
1.2Get to know each otherImpromptu networking to get to know different people
1.3Get into groupsIt is important for a group to be diverse for different perspectives on the topic
1.4Cross Interviews in groupsAsk questions "what needs is Kolonia fulfilling for you and what is it lacking for you" stick it as sticker cards on the sheet of paper
2Problem Scope---
2.1Start with one problemstart from "Kolonia Artystów can't pay its dues"
2.2Root Cause AnalysisFishbone diagram
2.3Vote for the easiest and most impactful problemDot voting max 3 per person
3Solution Scope---
3.1Brainstorming on solutionLet's use brainwriting mindstorming technique to generate different ideas
3.2Discussion of ideas in groups
3.3Pick one idea
4Prototyping---
4.1Write down the planMake a project poster with steps to achieve this and names to people that could help with it
4.2Present the planShow the others what your plan consists of. Be ready to be challenged and asked.
5Wrap up/Testing---
5.1Owner SummaryOwner should say few words on the next steps of the plans
5.2Quick RetrospectiveEveryone should say what they thought about the workshop and what could be improved
5.3Afterpartyand chill
Meta
82944ac9-f077-4097-aa1f-308f68be1c92